Cat lasam bacsis?

M-am intrebat mereu cat ar trebui sa las bacsis cand merg sa mananc sau sa beau ceva, cand merg cu taxiul  sau cand „cumpar” alte servicii. Cand merg la vreun salon pentru „servicii de infrumusetare”, in functie de cat sunt de multumita las 5 sau 10 lei, max 15, pentru fiecare serviciu oferit! Cu taxiul, depinde de  individul care ma duce la adresa indicata plimbandu-ma prin tot orasul sau mirosul pe care il emana, daca fumeaza in masina, daca asculta muzica tare… dar niciodata nu las mai mult de 3 lei. Ehei, partea cea mai interesanta vine la restaurant, aici am fost in dilema mereu.

Se spune ca ar trebui sa lasi in functie de serviciile oferite si de cat de multumit esti de atentia acordata de cel care de serveste un procent de la 15-20% din valoarea notei de plata. Dar exista si restaurante unde bacsisul este inclus in nota sau cei care te servesc nu il accepta. Cand va povesteam de Venetia in urma cu ceva timp, va spuneam si ca am sa revin cu un post special scris pe aceasta tema. Ajunsesem de putin timp in Italia, a doua sau a treia zi, si cum nu mancasem pizza, am hotarat sa mancam in Venetia. Zis si facut, o pizza excelnta, dar cand a venit nota, un sfert din nota era de fapt, vestitul „coperto”, pe care dand filmul evenimentelor inapoi mi-am adus aminte ca l-am vazut in meniu. Spre sfarsitul concediului nostru am traversat Alpii austrieci. Am mancat, cum era si normal. Numai ca am avut surpriza ca la restaurant sa nu ne primeasca bacsisul, chiar daca am insistat. Dupa intamplare, am presupus ca in Austria nu se lasa bacsis, dar ne-am inselat amarnic cand in Salzburg am primit cele mai acide priviri cand nu am lasat „rasplata” ospatarului.

Bacsisul este, conform „DEX”, o suma de bani data, peste plata cuvenita pentru un serviciu personal, pentru a castiga bunavointa sau protecita cuiva.

7 Răspunsuri to “Cat lasam bacsis?”

  1. Alex Says:

    Sunt intru-totul de acord cu DEX: bacsis-ul e pentru a castiga bunavointa cuiva. Nu sunt zgarcit de felu-mi dar nu las bacsis decat daca e o fata (nu neaparat frumoasa) dar care cand vine si ia comanda sa nu o faca plictisita si in scarba. Totusi.. de ce lasa lumea bacsis cand ei au salariul lor, fix, pe care-l primesc indiferent de incasarile pub-ului sau a cafenelei,etc, cand pot la fel de bine sa dea banii aia unui amarat ?

  2. mohui Says:

    alex,
    eu cred ca lasam bacsis pentru ca „depindem” cumva de ei pentru a fi multumiti. sincer, nu mi se pare corect, dar ce putem face?

  3. Jdn Says:

    Eu las mereu bacsis la restaurantul unde ma duc pentru ca stiu ca ospatarii traiesc din acest bacsis avand un salariu de forma…si las mai mult de 10% din nota. Cat despre taximetristi… le las cat sa fie suma rotunda oricum niciodata nu or sa’ti dea restul.

  4. mohui Says:

    jdn,
    taximetristilor nu le-as lasa deloc…

  5. Ofelia Says:

    Ieri veneam de acasa. In gara, casa de bilete din halta noastra era inchisa. Asa ca toti am urcat in tren fara bilet. A venit nasul. I-am dat bani ca pentru un bilet, l-am intrabat daca e ok… Omul a numarat constiincios banii, si mi-a dat rest. Rest la spaga!!!

  6. mohui Says:

    ofe,
    super corect omul, mai poti sa zici ceva?!

  7. criserb Says:

    Ia uite aici ce se intampla daca nu dai spaga la taxi🙂


Lasă un răspuns

